(طرح جامعه  اصناف الکترونیکی کشور)راهی به سمت توسعه ورشد اقتصادی کشور

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، می تواند فرصت های بیشتر و بهتری در عرصه تولید و فروش را فراهم سازد و به عنوان یک موتور رشد و توسعه اقتصادی عمل نموده و شتاب رشد تولید ناخالصی داخل کشور را افزایش دهد.

به موازات استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد حیات بشری، جهان به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است.

امروزه امکان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می نماید و جوامع مختلف هر یک با توجه به زیرساخت های متعدد ایجاد شده از مزایای فنآوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده می نمایند. ایجاد زیرساخت های  ارتباطی نمونه ای از تلاش انجام شده در این خصوص است.

رشد شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، جوامع شهری و روستائی، شهروندان ماهر و آموزش دیده و فاقد مهارت، جای هیچگونه شک و تردیدی در رابطه با تدوین استراتژی ها  و رویکردهای مناسب برای نیل به یک جامعه مدرن اطلاعاتی را باقی نگذاشته است.

تمامی کارشناسان و سیاستگذاران کشورهای متفاوت به این موضوع اذعان نموده اند که فنآوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل لازم برای توسعه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

در عصر حاضر رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات وجود دارد.

از طرفی مشتریان خواهان دریافت خدمات و کالاهایی با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت می باشند و تجارت الکترونیک این امکان را فراهم می سازد که تولیدکننده وعرضه کننده و یا مشتری بدون درنظرگرفتن فواصل جغرافیایی در دامنه وسیع تری بتوانند یکدیگر را بیابند. این بدین معنا

می باشد که تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان خدمات و محصولات می توانند با استفاده از تجارت الکترونیک و با صرف حداقل هزینه در هر نقطه از کره زمین برای کالای خود مشتری مناسب داشته باشند. از طرف دیگر مشتریان نیز دقیقا مطابق با سلیقه و بودجه خود به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به خدمات مورد نظر دستیابی پیدا کنند.

تمام ابعاد تجارت و فرایند بازار سنتی را می توان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد.

تجارت الکترونیکی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه های فعالیت تجاری، مانند خریداری،

صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می گیرد.

در ابتدای پیدایش تجارت الکترونیک، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هرکس می‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید.

 اما اکنون هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام  امور بازرگانی می‌باشد.

هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیکها و شگردهای بازرگانی است، همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر واحدهای صنعتی و صنفی و شرکتهای مختلف را دنبال می کند به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی واحدهای صنعتی، صنفی و شرکتها در زمینه‌هایی مثل اصلاح روشهای تجاری و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکتها و صنوف مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاسهای بزرگ و جهانی شده ‌است.

به طور خلاصه، انقلاب تجارت الکترونیکی روی روشها و فرایند تجارت، یک  اثر فرایندگرا  داشته است.

در راستای زمینه سازی و فراهم نمودن بسترهای لازم جهت ایجاد پایگاه های اطلاعاتی اتحادیه های صنفی، گسترش هر چه بیشتر  ارتباط بین فعالین یک صنف و صنوف همگن،

اطلاع رسانی و ارائه اخبار و افزایش دانش اعضای هر یک از صنوف، توانمند سازی اصناف کشور در زمینه توسعه فعالیت های تجاری و نیز معاملات برون مرزی، «ارتباط صنعت» اقدام به اجرای طرحی با عنوان «طرح جامعه اصناف الکترونیکی کشور» نموده است.

اولین گام این طرح با ایجاد و راه اندازی شبکه ای بهم پیوسته تحت عنوان «ارتباط صنعت»  آغاز شده که اعضای صنوف مختلف می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.

مجموعه ی این سایت ها به طور سلسله مراتبی، پل ارتباطی بین اعضای یک صنف و صنوف مشابه در سراسر کشور بوده و همچنین در این طرح، خدمات مختلف و ویژه ای به اصناف کشور ارائه می شود، از جمله:

  • * ارائه اخبار و اطلاعات تجاری و اداری.

  • * ایجاد نمایشگاه و فروشگاه مجازی.

  • * برگزاری آموزش های مجازی (از راه دور) اصناف همچون آموزش کار عمومی رایانه، آموزش زبانهای خارجی، آموزش حسابداری و دروس علمی صنوف مربوطه.

  • * خدمات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه ای و برقراری شبکه اینترانت و اینترنت پرسرعت و اینترنت بی سیم یا وایمکس ویژه صنوف.

  • * بیمه صنوف و تشکیل سرمایه صنوف که شامل: بیمه درمان و بیمه تکمیلی درمان، بیمه تحصیلات فرزندان ویژه صنوف، بیمه آتش سوزی صنوف و غیره است.

  • * خدمات درمانی، پزشکی و رفاهی.

  • * برگزاری سفرهای تجاری خارجی و داخلی برای اعضای صنوف به منظور آشنایی آنها با صنوف همکار در دیگر نقاط کشور و جهان و توسعه روابط تجاری و دانش فنی آنها.

  • * نصب پوز بانکی به همراه امکان اعطای وام از طریق بانک های خصوصی داخل کشور.

  • * انتشار نشریات تخصصی برای هر کدام از صنوف به صورت دوره ای.

سامانه ی جامع «ارتباط صنعت» با ساخت،  طراحی و مدیریت پورتال های فروشگاهی و شاپ های اینترنتی که دارای انعطاف پذیری بسیار بالا  می باشد امکان توسعه و مدیریت بخشهای مختلف پورتال را بصورتی پیشرفته و قابل انطباق با نیازهای شما فراهم می نماید.

به گونه ای که کلیه امکانات و ویژگی های پورتال فروشگاهی، قابلیت ویژه سازی و اختصاصی سازی را داشته و می توان نوع معرفی و عرضه محصولات و سیاستگذاری های فروش را کاملا متناسب با نیازها انجام داد.